Dag 7: Kolomyya, Ivano-Frankivsk en Rohatyn - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Dag 7: Kolomyya, Ivano-Frankivsk en Rohatyn - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Dag 7: Kolomyya, Ivano-Frankivsk en Rohatyn

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

24 Juli 2009 | Oekraïne, Kiev

Dit was alweer de laatste dag in Kolomyya en nu hadden we eigenlijk pas tijd om er even rond te kijken. Eerst hebben we over de markt gelopen. Daar kon je écht alles kopen! Kleding, schoenen, honing, levende kreeftachtige dingen, schoolschriften, vers fruit, verse koekjes en brood, enorme zakken macaroni… echt van alles.
Als laatste gingen we nog een kijkje nemen in het Hoetsoelmuseum, waar allerlei typisch Hoetsoel versierde voorwerpen tentoongesteld waren. Vooral houten dingen, maar dan wel heel mooi versierd met kraaltjes en ingekerfde figuren. Ook hing er traditionele klederdracht, die mij erg deed denken aan Ruslana's clips van Zanjoe Ja en Kolomyyka, en ook zeker aan de film De Vuurpaarden.
Na het museum gingen we weer met zijn allen in het busje op weg naar L’viv, maar onderweg stopten we nog even bij Ivano-Frankivsk en Rohatyn.
Ivano-Frankivsk is vernoemd naar een beroemde Oekraïense dichter Ivan Franko. Ook deze stad had weer parkjes met overal bankjes en een paar mooie kerken. Ook hier staan weer mooie bepleisterde en beschilderde gebouwen. Na een lunch bij de pizzeria, gingen we weer verder naar Rohatyn, een dorpje waar ook een houten kerkje staat met één van de oudste iconostases van Oekraïne. Dit is ook het dorpje waar Roksolana vandaan komt. Zij werd als jong meisje gevangengenomen als slavin en kwam in de harem van de sultan. De sultan werd echter helemaal gek op haar en ze werd zijn lievelingsvrouw.
’s Avonds kwamen we dan aan in L’viv. Dat is de mooiste stad van Oekraïne en ook de stad waar Ruslana is geboren en opgegroeid. Ik was dus erg benieuwd hoe het hier zou zijn.
Dat mooiste stad klopt op zich wel, alle gebouwen hebben veel versieringen zoals balkonnetjes en pilasters bij de ramen en deuren en wat al nog meer. In het centrum zijn deze gebouwen ook allemaal gerestaureerd, wat ze een nog mooiere uitstraling geeft.
Meer over L’viv komt morgen en overmorgen wel!