Dag 12: Simferopol, Jalta en de Zwarte Zee - Reisverslag uit Yalta, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Dag 12: Simferopol, Jalta en de Zwarte Zee - Reisverslag uit Yalta, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Dag 12: Simferopol, Jalta en de Zwarte Zee

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 Juli 2009 | Oekraïne, Yalta

’s Ochtends werd ik toch weer redelijk vroeg wakker op mijn tijgerprint matras (ja, in deze nachttrein hadden de matras-dingen een tijgerprint!). Na het ontbijt vroegen we ons af, waar we nu precies waren, omdat we hoopten nog het stukje te kunnen zien, waar het Krim schiereiland verbonden is met het vaste land. Dus we pakten de kaart erbij en ik probeerde de conductrice duidelijk te maken, dat we graag wilden weten waar we nu ongeveer waren. Ze kon alleen Russisch, maar uiteindelijk begreep ze het. We bleken al op de Krim te zijn, en waarschijnlijk vlak voor of tijdens het ontbijt zijn we langs de smalle verbinding gegaan.
Om half twee kwamen we aan op het station in Simferopol. Vanaf daar zijn we met een busje naar ons hotel in Jalta gebracht, dus we hebben daar verder niet rond kunnen kijken. Onderweg hadden we mooie uitzichten op de bergen en vooral vanaf de bergen over de Zwarte Zee. De bergen zijn hier dan wel niet zo hoog, er is toch niet veel begroeiing, voornamelijk rotsen. Die rotsen rijzen dan zomaar uit het niets heel steil omhoog.
Wat mij op de Krim ook erg opviel was dat hier de borden langs de weg alleen maar in het Russisch waren. In Odessa was alleen de reclame in het Russisch, maar hier dus ook de officiële straatnaambordjes en andere borden langs de weg.
In het hotel aangekomen moesten we eerst onze koffers naar de vierde verdieping sjouwen (ze hadden hier geen lift). Na even wat opfrissen, zochten we onze zwemkleding bij elkaar om nog even wat te gaan zwemmen in de Zwarte Zee. Om bij het strand te komen moesten we langs een paar smalle steile trappetjes. Het strand zelf was niet echt geweldig: kiezelstenen of betonblokken, en het lag er vrij vol. De Zwarte Zee is eigenlijk helemaal niet zwart, maar juist prachtig blauw. Het was er meteen erg diep, dus een heleboel mensen doken er gewoon in! Het water was lekker en er is bijna geen eb en vloed dus je kon lekker zwemmen, of op je rug liggen deinen op de golven!
Na het zwemmen gingen we eerst douchen in het hotel en daarna met zijn tweeën uit eten in een restaurantje met live-muziek en een prachtig uitzicht over de Zwarte Zee. Het eten was ook erg lekker, en net toen we onze soep kregen, kwamen er nog twee anderen van de groep: Leen en Hans, om ook in hetzelfde restaurant te eten. Na een gezellige avond, was het alweer vrij laat geworden en gingen we terug naar het hotel, om weer even een nacht in een normaal bed te slapen.