Dag 1: Leeuwarden, Amsterdam en Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Dag 1: Leeuwarden, Amsterdam en Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Dag 1: Leeuwarden, Amsterdam en Kiev

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

18 Juli 2009 | Oekraïne, Kiev

’s Ochtends ging al vroeg de wekker. Alles stond al ingepakt, dus alleen nog even ontbijten en dan konden we op weg met de auto naar Schiphol. Jelmer heeft ons gereden en om 09.30 waren we er al. We waren heel mooi op tijd en konden rustig inchecken. Na de douanecontrole hebben we nog even rustig zitten lezen bij onze gate. Voor het boarden hebben we ook alvast kennisgemaakt met onze reisleidster Hansje.
De vlucht zelf was wel spannend want er was nogal wat turbulentie. Bijna continu moest iedereen blijven zitten met de stoelriem vast. Zelfs de stewardessen konden niet altijd hun werk doen en moesten ook gaan zitten. Gelukkig ging alles goed en zijn we goed geland. Tijdens de landing had ik nog mooi uitzicht over Kiev en de Dnjepr. Vanuit de lucht kun je heel goed zien hoe groot die rivier is.
De temperatuurovergang was direct te merken. Al op het vliegveld voelde je dat het er veel warmer was, wel zo’n dertig graden. Toen moesten we eerst een papiertje voor de douane invullen met je naam, vlucht, nationaliteit, reden van bezoek etc. erop. Dat werd dan gecontroleerd door de douane, en er kwam een stempel op. Dat papiertje moest je goed bewaren, want alleen als je dat nog hebt kan je het land later weer legaal verlaten.
Het vliegveld ligt een stuk buiten Kiev dus we gingen met de hele groep in een busje naar het hotel. Dat ging over een achtbaans snelweg met asfalt van 44º C. Kiev is erg heuvelachtig en het verkeer kent hier zo zijn eigen regels: rechts inhalen is heel normaal en een zesbaans weg, in het midden gescheiden door een dubbele streep!
Wij sliepen in hotel Oekrajina, een hotel dat (aan één kant) uitkijkt over Majdan. Wij hadden helaas geen uitzicht op Majdan, maar we sliepen wel aan de stilste kant van het hotel, dus ’s nachts konden we rustig slapen.
Na het inchecken in het hotel gingen we met bijna de hele groep uit eten. Hansje ging niet mee, want die probeerde Bartje te pakken te krijgen die per ongeluk naar het verkeerde hotel was gegaan nadat ze op het vliegveld de groep niet gevonden had. Ik heb lekker Oekraïens gegeten: borsjtsj, bietensoep met allerlei andere groenten en vlees erin, met pampusjki, een soort witte broodjes.
Daarna heb ik met mijn vader langs Chresjatik gewandeld, de grootste boulevard in Kiev. Het was nu een aangename wandeltemperatuur en dat vonden de Oekraïners ook, want die flaneerden ook in grote getale. Wie niet flaneerde ging lekker op een van de vele bankjes zitten (als je er een kon vinden die niet bezet was).
Toen we om 22.48 terugwaren op Majdan was het nog 30º C. Dat heb ik nog even op foto vastgelegd. Alles was mooi verlicht en we hebben ook daar nog even wat gezeten.
Toen we ’s avonds gingen slapen, ging dat wel wat minder, want de hotelkamer was ook nog steeds 30 graden.