Karpaten en L'viv - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Karpaten en L'viv - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Karpaten en L'viv

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

26 Juli 2009 | Oekraïne, Kiev

24 juli was dan onze laatste dag in Kolomyya, en nu hadden we tijd om de museums daar nog even te bekijken. Wij zijn bij het Hutsul-museum geweest. (voor wie dat niet weet, de Hutsuls zijn een volk in de Karpaten, en Ruslana's Wild Dances is op hun cultuur en leefomgeving gebaseerd). Dat moest ik toch even gezien hebben en het was ook een erg mooi museum. Allerlei houten voorwerpen die echt helemaal versierd waren met kralen, en ingekerfde figuren. Ook hadden ze allemaal klederdracht, ook heel mooi met veel borduursels. Deed me ook weer denken aan Ruslana's clips van Zanjoe Ja en Kolomyyka, en ook zeker aan de film De Vuurpaarden.
Daarna gingen we door naar Ivano-Frankivsk, een stad in de Karpaten. Hier hadden ze een paar mooie parken en ook weer een brede winkelboulevard met bankjes!
Na de lunch gingen we verder naar Rohatyn. Daar hebben we nog een houten kerkje bekeken met de oudste iconostase in Oekraine. Hier komt ook Roksolana, die na eerst slavin te zijn zich op wist te werken tot de lievelingsvrouw van de Turkse Sultan.
Daarna gingen we verder naar L'viv. Ik was erg benieuwd hoe het hier zou zijn, omdat dit de mooiste stad van Oekraine is en natuurlijk ook omdat Ruslana daar geboren en opgegroeid is. Het is echt een mooie stad. (Bijna) alle gebouwen hebben allerlei balkonnetjes en andere versieringen bij de ramen en deuren. In het centrum zijn deze gebouwen allemaal ook gerestaureerd, wat ze echt een mooie uitstraling geeft. Hier zijn ook heel veel kerken, die er ook heel mooi uitzien vanbinnen. Wel mooi versierd, maar gewoon wat minder opdringerig en overdreven dan in Rome. Maar wat nog het meest opvalt hier in L'viv op zaterdag en zondag: de bruidsparen! Je struikelt er haast over zoveel zijn het er. In de kerk staat de ene vaak te wachten tot de ander klaar is en na de ceremonie gaan ze de hele staat door om met elk belangrijk beeld op de foto te gaan! De paren zijn ook vaak nog erg jong.
Vandaag viel ook wel op dat de mensen hier erg gelovig zijn. Rond elf uur begonnen alle kerkklokken de luiden en daarna begonnen de diensten.
We zijn eerst bij een in de Armeense kathedraal geweest, erg mooi gezang, maar ook aparte gewoonten.
Daarna nog naar een Rooms-Katholieke kerk, waar een dienst in het Pools was. De kerk stond echt helemaal vol!
Een eindje verderop kwamen weer langs een andere kerk. Deze was zo vol dat het plein ervoor ook helemaal vol stond met mensen die naar de luidsprekers luisterden.
Helaas is het weer in L'viv wat minder, gister heel veel regen, vandaag wat minder. Papa vindt het wel fijn dat het hier wat koeler is. Nou vanavond dan weer met de nachttrein. Ik zie er zelf wat tegenop maar het komt vast wel goed. We vertrekken wel om 1.30 maar ja, we overleven het wel.

• 26 Juli 2009 - 17:40

Enya:

Succes in de nachttrein, je overleeft het inderdaad wel;)
    Status van Nederland: Redelijk weer, Gezellig rondhangen met vrienden, of oppassen, EN zaterdag naar Duinrel met me pa zus broertje zusje stiefmoeder en Riccy:)
    Have fun daaroo!:D

• 27 Juli 2009 - 17:48

Mama:

wat een mooi verslag!
    geweldig dat jullie zoveel kunnen zien van dit bijzondere land.