Kamyanets-Podilsky en de Karpaten - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Kamyanets-Podilsky en de Karpaten - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Kamyanets-Podilsky en de Karpaten

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

26 Juli 2009 | Oekraïne, Kiev

Heej allemaal, weer even een berichtje, dit keer vanuit L'viv.
Om maar verder te gaan vanaf Kiev: de nachttrein was niet leuk! Hij maakte niet veel lawaai en het was er ook niet heel erg benauwd, maar ik werd net misselijk en kreeg diarree... Nou ja, dat was dus niet fijn, maar gelukkig kon ik 's middags nog wel even in Kamyanets-Podilsky kijken. Dat is echt een heel apart stadje. Wel zo groot als Leeuwarden maar dan is het centrum helemaal omsloten door een riviertje met een enorme kloof. In dat oude centrum staan allerlei oude gebouwen van verschillende bouwstijlen. Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco, maar nog niet zo lang. Dat kun je goed zien, want sommige gebouwen zijn heel mooi gerestaureerd, terwijl andere er helemaal vervallen uitzien.
Er staat ook nog een oud fort, maar dat hebben we verder niet vanbinnen bekeken.
De volgende ochtend gingen we met de bus op weg. Eerst naar Chotyn, waar ook een oud fort staat. Het ligt heel mooi gelegen aan de Dnister rivier. Het zou de ideale set zijn voor een ridderfilm, want het is nog helemaal bewaard gebleven, met een oude keien weg erheen!
Daarna gingen we door naar Tsjernivtsi, een stad dichtbij de Roemeense grens in de uitlopers van de Karpaten. Ook dit was een leuk stadje om doorheen te lopen, al was het weer erg warm, toch wel weer 30 graden! Weer allerlei bankjes, maar nu waren alleen die in de schaduw bezet.
Daarna gingen we weer door naar Kolomyya, een stadje in de Karpaten. Daar hebben we Oekrains gegeten, in een soort houten huisjes: een muurtje met een stuk daarboven dak.
De volgende ochtend hadden we een excursie door de Karpaten. Eerst hebben we een oud houten kerkje bekeken, gemaakt zonder spijkers e.d. te gebruiken. Daarna gingen we door naar Jaremtsje, waar we een stukje door de bergen hebben gelopen, al kon je niet veel zien, omdat overal bomen stonden. Daarna gingen we door naar Boekovel', Oekraine's toekomstige toeristentrekpleister voor skien. Dus met zo'n 28 graden ben ik voor het eerst met de skilift geweest! Het uitzicht was wel mooi, maar je kon ook goed zien hoe de natuur aangetast werd door het skien.
Op de terugweg zijn we nog naar een waterval met een marktje geweest, maar het pad naar de waterval werd net opnieuw aangelegd, dus we konden er niet veel van zien. Deze dag viel wat dat betreft wel wat tegen, maar 's avonds hebben we iets anders speciaals gedaan. We zijn naar een restaurant geweest waar ze live-muziek hebben en waar mensen vaak feesten geven. Toen wij er waren, waren er ook twee verjaardagsfeesten. En als er in Oekraine een feest is dan wordt er gedanst, zeker op de live muziek. Dus wij (moesten) meedansen en dat was heel erg leuk! Alle mensen hadden iets speciaals aangedaan, maar of dat nou altijd ook mooi was, dat is iets anders! Ze nodigden ons ook de hele tijd uit voor de groepsdansen, en zelfs ook voor de meer schuifelnummers. Dus ik heb gedanst met Pasja (of hoe hij ook mag heten, want hij kon alleen maar Russisch en de muziek stond heel hard) en Paul. Papa werd ook nog uitgenodigd door Oksana, maar die is waarschijnlijk getrouwd met Paul, dus mam, je hoeft je niet echt zorgen te maken.
Ik plaats dit verslag maar vast anders wordt het zo lang, dan komt straks het verslag van de laatste dag Kolomyya, Ivano-Frankivsk en L'viv.

• 26 Juli 2009 - 17:37

Enya:

Papa werd ook nog uitgenodigd door Oksana, maar die is waarschijnlijk getrouwd met Paul, dus mam, je hoeft je niet echt zorgen te maken.<<<< Droog marieke, droog! Ik complimenteer je (haha:))
    Mooi dat het leuk is!