Dag 14: Tsjoefoet-Kale, Bachtsjisaraj en afscheid! - Reisverslag uit Yalta, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Dag 14: Tsjoefoet-Kale, Bachtsjisaraj en afscheid! - Reisverslag uit Yalta, Oekraïne van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Dag 14: Tsjoefoet-Kale, Bachtsjisaraj en afscheid!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

31 Juli 2009 | Oekraïne, Yalta

Vanochtend gingen we nog eerder weg, om de hele dag mee te kunnen nemen. We zijn eerst naar Tsjoefoet-Kale gegaan: daar zijn allerlei grottenwoningen in de rotsen, maar het ligt wel een eindje bij Jalta vandaan. Onderweg hadden we nog veel mooie uitzichten: rechts de bergen en dan links de kust met de Zwarte Zee.
Eenmaal aangekomen, moesten we eerst nog een stuk de heuvel oplopen. Daar stond nog hoger in de bergen uitgehakt een kerkje en klooster, waar we op de terugweg nog bij langs zijn gegaan. Daarna moesten we nog een flink stuk verder omhoog, maar het pad werd steeds minder: keien en andere steentjes, maar dan wel heel onregelmatig, omdat al het zand was weggespoeld door de regen. Toen we de top naderden kwamen we steeds dichterbij de holenwoningen en konden we goed zien dat een deel van de verticaal oprijzende rots, deels ook een door mensen gebouwde muur was.
Door een poort in de muur konden we ook binnen de muren kijken, maar het uitzicht van boven was ook erg mooi. We hadden helaas niet zoveel tijd om rond te kunnen kijken. We hebben nog wel even de Kenassa, een soort synagoge, te bekijken. Op deze plek hebben namelijk zowel joden, als christenen en ook moslims gewoond, helemaal afgeschermd van en dus beschermd tegen de rest van de wereld.
Op de terugweg naar beneden kwamen we weer langs het klooster, dat helemaal ingebouwd is in de rotswand. De kerk heeft vanbinnen dan ook alleen uitgehouwen pilaren, die gewoon overgaan in de vloer en het plafond.
Onze volgende stop was het paleis van de Khan. ‘Khan’ is de (oorspronkelijk Centraal-Aziatische) naam voor de heerser/koning van een bepaald gebied. In de Krim hebben een tijd lang de Krim-Tataren geleefd, met als leider de Khan. De hoofdstad was Bachtsjisaraj en daar stond dan ook het paleis. De bouwstijl is hier heel anders, alles doet veel Perzischer aan, met de torentjes en de versieringen. Verder zijn overal ligbanken i.p.v. stoelen voor het eten. Op het terrein staat ook een moskee en het is het culturele centrum van de Krim-tataren geworden.
Op de terugreis konden we weer genieten van het uitzicht, maar dan de andere kant op!
’s Avonds zijn we met zijn allen uit eten gegaan bij het restaurant waar wij de eerste avond in Jalta ook al geweest waren. Het was erg gezellig, mooi uitzicht, lekker eten en sfeervolle livemuziek. Een mooi afscheidsdiner!