Weer thuis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

02 Augustus 2009 | Nederland, Leeuwarden

Het zit er nu helaas al weer op. Ik heb echt enorm genoten van de hele reis en het was fantastisch om er nu echt een keer geweest te zijn!
De tweede en derde nachttreinen gingen verder goed, dus het waren vooral de omstandigheden die mij de eerste keer parten speelden. Verder was Odessa een havenstad met een prettige sfeer. Je kon daar lekker rondflaneren met warme zomertemperatuur en een frisse zeewind.
De Krim was ook erg mooi. Dat is een heel apart gebergte. De bergen rijzen zo op vanuit de zee naar 1500 meter hoogte. Het is ook erg rotsig met vaak aan drie kanten een steile afgrond en aan de andere kant gaat het redelijk geleidelijk met begroeiing omhoog. Hier heb ik nog twee keer in de Zwarte Zee gezwommen. Het water was lekker en geen hoge golven, dus je kon heerlijk zwemmen. Maar er waren ook veel andere dingen te bekijken. We zijn bij het Livadia paleis geweest en nog twee andere paleizen. Heel verschillend, want het een was voor een generaal gebouwd en het andere voor de Khan. (Toen de moslims de baas waren met als leider de Khan) Dat deed juist weer wat Perzisch aan.
Gister moesten we dan al weer terug naar Nederland. Eerst een binnenlandse vlucht. Erg lawaaierig en toen er bij de landing ineens allemaal rook (zij het wel koude rook) onder onze stoelen vandaan kwam, was dat wel even schrikken. Gelukkig was er niks (ergs) aan de hand en zijn we gewoon geland en daarna vanaf Kiev naar Amsterdam gevlogen met op het laatst nog erg mooi uitzicht over het IJsselmeer en een vliegtuig dat op een andere landingsbaan landde.

Ik ga de komende dagen bezig om een uitgebreider verslag van elke dag te maken (met wat foto's) om ook zelf nog even te kunnen nagenieten van alles!