Op reis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Op reis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Op reis

Blijf op de hoogte en volg Marieke

01 Februari 2014 | Nederland, Leeuwarden

Bijna is het zover: morgen vlieg ik naar Oekraïne en maandag zal mijn stage echt beginnen. Vanavond zal ik mijn koffer nog even nakijken en definitief inpakken en morgenochtend naar het vliegveld.
Het is in Kiev nu behoorlijk koud met ook overdag temperaturen van -20, maar in de loop van de week wordt het wat warmer. Omdat ik in Kiev een maand langer blijf plus het daar ook al eerder lente/zomer wordt dan in Sint-Petersburg, is het inpakken wel iets lastiger, omdat ik waarschijnlijk zowel -20 als +30 mee zal maken. Maar in Kiev is gelukkig ook kleding te koop!
Dat ik naar Kiev ga, terwijl er zoveel aan de hand is op dit moment maakt de reis extra speciaal en de ambassade daar kan de extra hulp ook goed gebruiken. Van meerdere kanten kreeg ik de vraag of mijn stage wel door zou gaan met zulke grote demonstraties en vooral na de gevechten tussen de oproerpolitie en een groep activisten, maar van het schrappen van de stage is nooit sprake geweest. Het klopt dat het in Kiev en inmiddels in veel steden in Oekraïne onrustig is; er zijn demonstraties, er worden regeringsgebouwen ingenomen en barricades opgezet. In Kiev zijn zelfs twee dagen lang rellen en gevechten met oproerpolitie geweest. De beelden zijn verschrikkelijk en de vele verhalen over vermissingen en martelingen zijn ook niet mis. Maar hoe erg het allemaal ook is, het betekent niet dat ik direct gevaar loop. De demonstraties en gevechten vinden slechts in klein gebied in het centrum plaats en zijn ook niet tegen buitenlanders gericht. Zolang ik de risico-plekken vermijd, is de kans dat mij wat overkomt eigenlijk net zo klein als in Nederland.
Feit blijft dat de situatie niet stabiel is en ondanks dat het nu relatief rustig is, is het conflict tussen de demonstranten en de regering nog niet opgelost. Oppositieleiders zijn in gesprek met de regering, maar er wordt nog weinig vooruitgang geboekt. De regering wil zo min mogelijk toegeven en probeert ook tijd te rekken, terwijl de oppositie een aantal eisen heeft, waar ze ook niets op toe willen geven. Ze eisen onder andere dat de demonstranten die voor kleine misdaden gevangen zijn genomen, vrij gelaten worden, maar de regering wil dat alleen doen als de demonstranten de barricades in het centrum weghalen en de bezette gebouwen teruggeven aan de overheid. Daarover hebben ze gister ook een wet aangenomen, maar de oppositie is het daar niet mee eens. De grootste eis van de oppositie blijft het aftreden van de president, maar die wil dat zelf niet en herinnert de oppositie eraan dat hij in vrije verkiezingen is verkozen en niet zomaar buiten de wet om afgezet kan worden.
Hier een kaartje met de straten/pleinen waar de demonstranten (rood) en de oproerpolitie (blauw) hun posities hebben: http://varlamov.me/2014/-/kyiv_2014_01_27_1_lat_map2.jpg

En een kaartje met een overzicht hoe de protesten en steun voor regerings- en oppositiepartijen verdeeld zijn over het land: http://globalvoicesonline.org/wp-content/uploads/2014/01/Regions2-800x525.jpg

Ik houd jullie op de hoogte! 

  • 01 Februari 2014 - 14:24

    Robert:

    Voor de mensen die de laatste updates willen horen over de protesten (inclusief de laatste kaartjes met de verschillende facties in Oekraïne) volg @EuroMaidanPR en @EuroMaidanEn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Dit jaar ga ik drie maanden in Sint-Petersburg studeren en om iedereen in Nederland op de hoogte te houden zal ik af en toe deze blog updaten met wat foto's en verhalen.

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 21872

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Mei 2014

Stage op de ambassade in Oekraïne

02 Februari 2013 - 02 Mei 2013

Semester in Sint-Petersburg

10 April 2013 - 17 April 2013

Egypte

15 Augustus 2009 - 22 Augustus 2009

Stockholm Junior Water Prize

18 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

Rondreis Oekraïne

Landen bezocht: