Moskou en Novgorod - Reisverslag uit Veliki Novgorod, Rusland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Moskou en Novgorod - Reisverslag uit Veliki Novgorod, Rusland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Moskou en Novgorod

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 April 2013 | Rusland, Veliki Novgorod

Het is alweer een paar weken geleden dat ik een nieuwe blog heb geschreven, maar de afgelopen weken was ik erg druk: met reizen! Het begon met een lang weekend naar Moskou, daarna ben ik een weekje naar Egypte geweest om Jon weer te zien en natuurlijk ook de piramides, maar daar later meer over, en daarna zijn we nog twee dagen naar Veliki Novgorod geweest.
Maar eerst dus Moskou. We gingen heen met de nachttrein; dat is altijd een leuke manier van reizen, want je zit en slaapt in een knusse coupe en als je de volgende ochtend wakker wordt, ben je op de plek van bestemming! En nog maar net aangekomen, konden we meteen al kennis maken met de één-na-drukste metro van de wereld in de ochtendspits. Gelukkig had ik niet veel bagage bij me, want het was nu al proppen genoeg. Wat ook meteen opviel, was dat er in de metro in Moskou veel kleinere, onduidelijkere bordjes hangen met haltes en geen Latijns alfabet ernaast, zoals in Petersburg.
Na een korte stop in het hostel gingen we meteen door met een rondleiding door het centrum. Onze gids, Felix, was echt fantastisch, hij wist heel veel te vertellen en had overal zo zijn eigen ideeën over. We zijn eerst naar het Kremlin gegaan, dat eigenlijk helemaal niet een typisch Russisch-kremlin is, want juist deze is gebouwd door Italianen en het Kremlin in andere Russische steden, gewoon door Russen. Maar desalniettemin is het wel een bezoekje waard. Vooral het mooie, enorme, symmetrische, grijze, Sovjetgebouw bij de ingang was een aparte ervaring, want zulke gebouwen vind je in het centrum van Sint-Petersburg niet, en al helemaal niet bij belangrijke, mooie historische gebouwen. Maar dat is deels het gevolg van het feit dat de Sovjets Moskou weer de hoofdstad hebben gemaakt, en dus vooral daar hun grote bouwwerken neer hebben gezet. Want dat is ook een heel groot verschil tussen Petersburg en Moskou. Waar het centrum van Sint-Petersburg grotendeels in een stijl is gebouwd, staan in Moskou overal gebouwen van allerlei stijlen door elkaar. De afwisseling is leuk, als zou er naar mijn smaak wat minder grijze, rechthoekige, groteske Sovjetstijl mogen zijn.
Maar gelukkig is er nog genoeg moois en bijzonders om te zien. Zo hebben we in een kerk op het Kremlin de hoefafdrukken van de paarden van Napoleons leger gezien (hij liet ze binnen staan tegen de kou). President Poetin hebben we niet gezien, die was net dat weekend op staatsbezoek in Duitsland en Nederland.
We hebben ook het Rode Plein bezocht, dat in het echt toch niet zo heel groot is, als je zou denken. De beroemde Pokrovkathedraal/Basiliuskathedraal is erg mooi, met prachtig gekleurde koepels. Maar wat tegenwoordig de meeste aandacht trekt, is een grote witte halve bol, die over het Mausoleum van Lenin staat. Het Mausoleum wordt nu al een tijdje gerestaureerd, al weet niemand wanneer het open gaat en of het misschien helemaal niet meer open gaat, maar dat Lenin wordt begraven. We zullen er waarschijnlijk begin mei wel achterkomen.
's Middags hebben we het Historisch museum bezocht. We hebben daar vooral de geschiedenis tot Peter de Grote bekeken, omdat we in Sint-Petersburg al heel veel van de geschiedenis na Peter de Grote hebben geleerd en gezien. (Peter de Grote heeft Sint-Petersburg gesticht en er de hoofdstad van gemaakt) Daarom was het erg leuk om nu ook de oudere geschiedenis weer te bestuderen.
's Avonds had ik afgesproken met een kennis uit Moskou: Artem. Hij is de vriend van mijn voormalig huisgenootje uit Polen en het leuke is dat zij nog steeds bij elkaar zijn. Het was erg leuk om hem weer te zien en nu ook in het Russisch te kunnen praten; al is zijn Engels ook supergoed. Zo konden we elkaar altijd goed begrijpen.
De tweede dag in Moskou zouden we een bustour door de stad doen, oftewel, zoals echte Aziaten, van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid en overal even gauw de bus uit, voor een paar foto's. We hebben heel veel gezien, maar de meest opvallende dingen waren voor mij ten eerste het prachtige gezang in de Basiliuskathedraal, het verschrikkelijk lelijke, veel te grote monument ter ere van Peter de Grote, en de gestoorde man, die ons achtervolgde, en de meisjes zat te roepen, totdat Felix hem wegstuurde, al ging dat niet heel gemakkelijk. Maar ik heb wel gehoord, hoe je in het Russische een lastige opdringer wegstuurt. Daarnaast was er in de metro ook een groot aantal politieagenten aanwezig, die de orde moesten houden, als de supporters van een voetbalwedstrijd zouden gaan rellen. Het waren er echt heel veel; heel apart om te zien, maar gelukkig waren er nergens hooligans te bekennen.
Zondag stond er niks gepland en daarom had ik met Bulgun afgesproken. Bulgun ken ik van de Stockholm Junior Water Prize, waar zij en ik in 2009 aan deelnamen en we hebben sindsdien altijd contact gehouden. En nu ik naar Moskou kwam, konden we elkaar weer eens zien. Het was erg leuk, vooral omdat we nu goed in het Russisch konden praten. Omdat het niet zullk mooi weer was, hebben we de Tret'jakov galerij bezocht. Daar hangen kunstwerken van Russische schilders door de geschiedenis heen. Ik vond het vooral leuk om de ikonen van Roebljev te zien, want over deze schilder ga ik een presentatie houden.
Daarna hebben we nog snel wat gegeten en een kaart geschreven naar een andere deelneemster van de Stockholm Junior Water Prize: Hoang Ha uit Vietnam. Ik hoop dat de kaart aankomt, maar voorlopig waarschijnlijk nog niet.
Al is het leuke nieuws: de post in Rusland werkt best oké. Mijn kaarten naar Nederland zijn aangekomen en ook de kaarten, die naar Rusland zijn verstuurd zijn (na 2 maanden!!) aangekomen. En, dat vind ik wel bijzonder, ook mijn kaart naar Jon in Oeganda, is vorige week aangekomen! Dus zolang je maar een goed adres hebt, komt het er wel... ooit...
Maar Moskou dus; al had ik eigenlijk alles al verteld. Zondagmiddag gingen we terug met de luxe sneltrein, die in 4 uur tijd van Moskou naar Sint-Petersburg sjeest. Een kwaliteitstrein dus, en waar ik vooral van heb genoten is de relaxende, jazzmuziek, die je via oordopjes kon luisteren. Daarnaast heb ik veel uit het raam gekeken naar het zonnige, besneeuwde platteland en onze steeds meer dronken wordende buurmannen, die de Russische wodka-traditie ook om 4 uur 's middags gewoon volhouden.
Al met al was het een erg leuk en druk weekend. Nog niet alles kunnen zien en doen, maar wel een goede indruk van de hoofdstad van Rusland gekregen.
Twee weken later, namelijk afgelopen weekend, was het dan tijd voor Veliki Novgorod. Dat betekent letterelijk zoiets als Grote Nieuwestad. En Groot, omdat het vroeger de belangrijkste stad van de Rusland was totdat dat rond 1500 Moskou werd. Daarnaast wordt het voorvoegsel ook gebruikt om het te onderscheiden van Nizjni-Novgorod, een inmiddels veel grotere stad in het Zuiden van Rusland.
Veliki Novgorod is nu helemaal niet meer zo groot en al meteen toen we de bus uit stapten, voelden we dat het hier veel rustiger en alles veel meer op zijn dooie gemak ging. Niet overal drommen mensen bij stoplichten, niet rijen auto's, nee, gewoon een paar mensen die hun hond uitlaten, of door het park lopen en een paar auto's. Heerlijk om even uit de stadsdrukte te zijn.
Maar dat Novgorod een oude stad is merk je goed. Overal staan kerken, werkelijk ontzettend veel en vele zijn ook oud. De eerste middag hebben we de Handelszijde van de stad bekeken. Dat ligt aan de rechteroever van de rivier en vroeger waren hier de woonruimtes van de buitenlandse handelaren van de Hanze. Van die woningen is helaas niets meer over en ook het monument van de Hanze was nog met een houtendeksel bedekt. Maar vanaf deze oever heb je een mooi uitzicht op de Sofiazijde, de oever waar het Kremlin staat en de Sofiakathedraal. Aan die oever was ook een mooi strandje, maar voor zwemmen was het toch nog wat te koud. Op strand lagen hier en daar ook nog wat sneeuwresten en de rivier was een stukje stroomopwaarts zelfs nog gewoon bevroren!
Vervolgens zijn we bij een opgraving gaan kijken. Nou ja, dat klinkt wat meer dan het is, want hier worden in de zomer archeologische opgravingen gedaan, maar in de lente lijkt het veld meer op een vijver. In Novgorod worden veel opgravingen gedaan, omdat hier in de grond veel bewaard is gebleven en het belangrijkste daarvan zijn de berkenbastteksten. Dat zijn teksten die tussen 1000 en 1500 op berkenbasten gekrast zijn en vervolgens in de vochtige grond heel goed bewaard zijn gebleven. Deze teksten geven ons waardevolle informatie over de taal die toen gesproken werd en hoe de mensen toen leefden. Het zijn namelijk veelal korte persoonlijke berichtjes over handel en geld. Want daar draaide het vroeger om in Novgorod.
Na even kort door het Kremlin te lopen gingen we terug naar ons hotel en later uit eten bij een restaurantje in de buurt. Onze begeleidende docent bestelde meteen twee flessen wodka voor iederen, dus het was een erg gezellige avond.
De volgende dag moesten we echter al weer vroeg op om het Kremlin uitgebreider te bekijken met een Russische gids. Zij vertelde ons nog extra over de geschiedenis en ook over een groot monument van 1000-jaar Russische geschiedenis, dat met allemaal figuren en standbeelden weergeeft wat de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis waren. Het is alleen wel erg groot ook weer.
Verder hebben we ook het museum bekeken, waar ze veel berkenbasten tentoonstelden. Dat was erg leuk om te zien!
Daarna zijn we nog in de residentie van de bisschop geweest; een gebouw dat inmidels half onder de grond zit, maar waar ze zelfs al een wc en een wastafel hadden. Ook hebben we de Sofiakathedraal van binnen bekeken. Er zijn binnen erg veel mooie fresco's al zijn het er wel erg veel.
Met de rondleiding was ook ons bezoek aan Novgorod ten einde, maar we gingen nog niet meteen terug naar Petersburg. eerst zijn we nog bij het Jurjev klooster langsgeweest. Daar hebben we ook de kerk bekeken, maar het was daarbinnen zo koud, dat we niet lang gebleven zijn. Verder heb ik daar in een tuin, de eerste bloemetjes gespot! Eindelijk! Ik hoop dat er snel in Sint-Petersburg ook bloemen en jong gras komen!
Na het klooster hebben we ook nog het openluchtmuseum van Vitoslavitsi bezocht. Leuke houten huisjes, uit de omgeving. Er was daar ook een leuk souvenirwinkeltje met allerlei Russische handgemaakte souvenirs. Het was helaas niet heel erg mooi weer, maar zeker leuk.
Toch was dat het einde van de reis en gingen we weer in de bus naar Sint-Petersburg. Terwijl bijna iedereen sliep heb ik lekker in het boek van Stephen King, Under the dome gelezen. Dat heb ik van Jon gekregen in Egypte, nadat hij het uit had.
Zo, dat was een heel lang verslag, dus hier laat ik het bij. Waarschijnlijk komt er binnenkort nog een verlag over Egypte en komen er meer foto's, maar ik moet ook voor tentamens leren. Want het einde is al in zicht, nog maar 9 dagen en dan zit ik weer in Nederland!