En dan toch nog: winter - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu En dan toch nog: winter - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

En dan toch nog: winter

Blijf op de hoogte en volg Marieke

07 Maart 2013 | Rusland, Sint-Petersburg

Ja, jullie lezen het goed, terwijl alle warmterecords in Nederland sneuvelen, is hier de winter teruggekeerd. Na een milde februari, was het afgelopen weekend al behoorlijk fris en mocht ik maandagochtend in -15 op de trolleybus wachten en staan voor de komende tien dagen alleen maar temperaturen onder de -5 in de vooruitzichten. Winter dus. Maar met een zonnetje en verse witte sneeuw, vind ik het prachtig :)
Het is inmiddels al weer twee weken geleden sinds mijn laatste blog en ik heb ook weer veel meegemaakt.
Twee weken geleden ben ik met mijn klasgenoten naar de Finse golf geweest om eens een keer op de zee te staan. Het was een koude dag, maar een stralend zonnetje, maakt het een sprookjesachtig felschitterende witte wereld. Op de echte zee, zie je ook overal dikke scheuren, omdat het zo nu en dan dooit, maar erdoorheen zakken dat gebeurt voorlopig nog niet. De Sovjetflats die aan de kust stonden, herinnerden ons er weer aan, dat we niet op Noordpoolexpeditie waren, maar nog gewoon in Sint-Petersburg waren. Een heel bijzondere en leuke middag.
Zaterdag 23 februari is een speciale dag in Rusland, het is de dag van de verdediging van het vaderland, waarop alle mannen even in het zonnetje gezet worden, dus beter gezegd: Mannendag. Dat kunnen wij vrouwen niet zomaar voorbij laten gaan, dus had ik met een paar anderen voor al onze mannelijke studiegenoten een mooie kaart met een aardigheidje (bier/film) gekocht. Ook zijn we 's avonds met een groepje naar de Neva gegaan, om vuurwerk te kijken. Het wordt hier in Sint-Petersburg wel echt gevierd. Maar gelukkig was de moderne man, Thijs, toch bereid om op deze dag te koken voor ons. :)
Vorige week was verder een rustige week. Ik was erg verkouden, dus heb niet zoveel buiten gedaan, maar wel iets anders heel belangrijks: een vlucht naar Caïro, Egypte geboekt! Ja, jullie lezen het goed, en nee, het is niet omdat ik de kou hier wil ontvluchten (hoewel dat mooi meegenomen is natuurlijk), maar het is een leuk uitstapje om Jon weer even te zien, die afgelopen week voor drie maanden naar Oeganda is vertrokken. en precies daartussenin ligt dus Caïro. Ik heb er superveel zin in! En Caïro staat toch zeker op de plekken, waar ik nog een keer naartoe moet.

Verder hebben we de afgelopen weken een paar keer afgesproken met Russische studenten die Nederlands studeren en met studenten van mijn studentenvereniging AEGEE. Het was erg leuk om kennis te maken en Russisch/Engels/Nederlands te oefenen met hen. Ze konden ons ook meteen tips geven over leuke kroegen en bars, dus dat komt wel goed de komende weken. En ik denk ook zeker dat we nog wel een paar keer iets af zullen spreken, want juist het spreken oefenen, is heel hard nodig om goed Russisch te leren. Al gaat de tijd ook erg snel, want er is al ruim een derde om...

Ja, dan nog wat algemene dingen over Petersburg. Over Russen wordt vaak gezegd dat ze onbeleefd zijn, en van een aantal is dat ook zeker waar. Maar toch zijn dat vooral mensen met een simpel (dus ook slecht betaald) baantje. En dan zijn het ook meestal de ouderen. Vooral de conductrices in bussen zijn vaak enorm onbeleefd en hebben commentaar op iedereen die in de weg staat, terwijl de bus propvol is, en er dus wel mensen in het gangpad moeten staan. Ze vraag niet netjes om je kaart, maar meestal wordt er meteen geroepen: "Betaal!".
Ook de oude vrouwtjes, die de zalen van de Hermitage bewaken waren niet bepaald beleefd. Terwijl wij ruim een half uur voor sluitingstijd, nog een paar zalen aan het beworden waren, werden we overal vooral erop gewezen naar de uitgang te gaan. Toen we dat niet meteen deden, werden we weer aangesproken en moesten we ons nog gaan haasten, hoewel het dus nog helemaal geen sluitingstijd was... Ach ja...
Maar er zijn ook genoeg vriendelijke, beleefde mensen, zoals bijvoorbeeld het vrouwtje bij de garderobe van het Russisch museum, die iedereen toelachte en behulpzaam de weg wees naar de toiletten.

Een ander interessant detail: alle mensen met gloednieuwe dure witte auto's die tot boven de ramen bruin/zwart zijn van de sneeuwprut. Maar ja, probeer je auto maar eens te wassen buiten als het tien graden vriest! Maar het is zonde van de mooie auto.

Voor komende week staat ook al weer van alles op de planning. Allereerst is het morgen vrouwendag, zondag gaan we naar Kronstadt, een stadje op een eiland in de Finse Golf, dat gesticht is om aanvallende vloten tegen te houden, zodat Sint-Petersburg veilig was. Dinsdag ga ik naar een ballet in het Mariinskytheater, daar heb ik ook heel erg zin in!

Dus veel lenteplezier voor alle Nederlanders, in Rusland genieten we hier nog even van de winter!

  • 19 Maart 2013 - 12:11

    Sytske Bosma:

    hoi Marieke,

    Bedankt voor het leuke verslag.
    Het geeft een ijzige indruk.maar wel met een zonnetje.
    Fijn dat je het zo naar de zin hebt en je het russisch goed kunt oefenen.
    Ik kan mij voorstellen dat je veel zin hebt om naar Caiiro te vliegen en Jon te ontmoeten.
    Daar zul je weer andere indrukken op doen,geniet er van.
    We blijven je volgen.
    Nog een gezellige en leerzame tijd toegewenst.

    liefs vanuit Drachten.

  • 24 Maart 2013 - 20:22

    Marieke Droogsma:

    Hey,
    Bedankt voor jullie reactie! Ik hoop dat bij jullie ook binnenkort de lente begint, al zal het hier nog wel even duren. Maar zolang de zon schijnt, vind ik het inderdaad niet erg.
    Groetjes aan allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Dit jaar ga ik drie maanden in Sint-Petersburg studeren en om iedereen in Nederland op de hoogte te houden zal ik af en toe deze blog updaten met wat foto's en verhalen.

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 21857

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Mei 2014

Stage op de ambassade in Oekraïne

02 Februari 2013 - 02 Mei 2013

Semester in Sint-Petersburg

10 April 2013 - 17 April 2013

Egypte

15 Augustus 2009 - 22 Augustus 2009

Stockholm Junior Water Prize

18 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

Rondreis Oekraïne

Landen bezocht: