Eerste weken Sint-Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu Eerste weken Sint-Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Marieke Droogsma - WaarBenJij.nu

Eerste weken Sint-Petersburg

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 Februari 2013 | Rusland, Sint-Petersburg

Het is alweer even geleden dat ik voor het laatste op deze blog geschreven heb, maar nu ik zo lang ver weg zit, is het wel zo leuk er weer gebruik van te maken.
Inmiddels ben ik alweer tweeëneenhalve week in Rusland en het leven hier begint ook al aardig routine te worden. Want ja, het is geen vakantiemaand, ik moet doordeweeks gewoon naar college en huiswerk maken. Maar het bevalt allemaal goed hier. Ik deel een appartement met drie anderen en ik heb nu een kamer voor mezelf. Het is een groot appartement, vlakbij het centrum en ook niet ver van college en midden tussen allemaal winkels. Beter kan niet. :)
Rusland klinkt misschien heel ver en dat is het ook wel, maar het is een ontzettend westerse stad, als je kijkt wat voor winkels hier allemaal staan. Geen gebrek aan westerse merken en westerse luxe-artikelen.
Omdat de stad relarief jong is (gesticht in 1703) en het centrum is duidelijk volgens een planning gebouwd met mooie, statische gebouwen, waarvan de meeste in het centrum ook goed onderhouden zijn. Peter de Grote had Amsterdam in zijn achterhoofd toen hij deze stad liet bouwen, en daarom heeft ook Sint-Petersburg veel grachten. Maar het is alleen het concept dat hetzelfde is, want de gebouwen en de grachten zijn totaal anders. Het is heel leuk om hier door de stad te lopen, er is overal wel wat te zien. Ik heb inmiddels al heel wat kerken en paleizen gezien en de parken zijn ook mooi met een laagje sneeuw.
Afgelopen weekend ben ik ook even buiten de stad geweest naar Pavlovsk. Daar ligt een groot park met het paleis van tsaar Paul. Het is daar erg mooi en we hebben daar ski's gehuurd om te gaan langlaufen. Het viel me eerst nog niet mee, maar uiteindelijk had ik het redelijk te pakken.
Twee weken geleden hebben we een eiland in het centrum bezocht, waar een oude gevangenis staat en een kerk. Daar konden we ook een stukje op de Neva lopen. De Neva is een hele grote rivier, maar op een vaargeul na, is die helemaal dichtgevroren en veel Peterburgers gebruiken de rivier als snellere weg van A naar B. Het was wel apart, maar ook leuk om daar te lopen. Prachtige witte sneeuw, zonder roet en prut van auto's.
Hoewel er overal waar niet geveegd wordt nog sneeuw (en ijs) ligt, is het de afgelopen weken niet koud geweest. Vorige week heeft het zelfs flink gedooid, maar nu vriest het weer. En dat vind ik toch wel fijn, want ik ben niet naar Rusland gekomen, voor de regen.
Gister ben ik voor het eerst hier naar het theater geweest. Dat was zelfs huiswerk voor een vak: De wereld van Sint-Petersburg. Daarin leren we van alles over de geschiedenis en de weetjes van de stad. Het is erg leuk en moedigt ons aan om alles te ontdekken. Het theater was echter geen groot succes, want we verstonden er bijna niks van, en dan is een toneelstuk toch niet half zo leuk. De volgende keer ben ik van plan naar ballet te gaan, dat kan hier uitstekend en daarin wordt ook niks gezegd!
Dat was het voor nu, later meer!

  • 27 Februari 2013 - 19:22

    Henkepie:

    Hoi Marieke
    Afgelopen week een afl Gouden Eeuw gezien.
    Leiden prominent in beeld (belangrijkste universiteit ter wereld op dat moment).
    Vervolgens st Petersburg (zelfde shot als wij jij op staat met geweldige muts).
    Zijn jullie ook in het museum geweest waar de collectie staat van Frederik Ruys, Die heeft Peter de Grote in Leiden opgekocht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Dit jaar ga ik drie maanden in Sint-Petersburg studeren en om iedereen in Nederland op de hoogte te houden zal ik af en toe deze blog updaten met wat foto's en verhalen.

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 21853

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Mei 2014

Stage op de ambassade in Oekraïne

02 Februari 2013 - 02 Mei 2013

Semester in Sint-Petersburg

10 April 2013 - 17 April 2013

Egypte

15 Augustus 2009 - 22 Augustus 2009

Stockholm Junior Water Prize

18 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

Rondreis Oekraïne

Landen bezocht: